Muhammad Afeef B. Muhammad Abu Bakar As-Siddiq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Khayla Arissa Bt. Muhammad Abu Bakar As-Siddiq

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, May 7, 2009

..:Durian oohhohh Durian:..


Lamenyer tak tulis blog (ceh..padahal baru bape ari je). So, dis time aku nak cite ttg kisah durian.. Kisah ni agak menyedihkan la (sape tak sedey tu mmg takde perasaan la) huhuu.. Nak dibuat cerite, pada 5:05 yang lepas (rabu), pepagi lagi aku da pegi fakulti sbb mama suh jumpe coz nak ade sumting nak kene betulkan regarding my tesis.. (sori Yumi tak dpt nak nganto ko g Sri Putri). So, after settle sume bende tu, my bee ajak teman pegi servis kete kat Plentong. But tak dpt servis pown sbb da lewat peginyer. So, kitorang just buat appointment je. After tu. kitorang g la Giant Plentong. Saje jenjalan.. Time nak balik tu, ktorang ternampak la ade la orang jual durian dkt entrance tu.. (actually time masuk pown da nmpak da) So, my bee tanye "nak makan durian tak?" Aku mengiakan jela sbb da memang faveret pown. My bee pown pg la cakap kat tukang jual durian tu..

My bee:
"Bang, sekilo bape bang"

Mamat jual durian:
"Sekilo Rm15 bang"

My bee:
"Husy mahal tu.. Takpe la, try timbang 2-3 biji. Amek la yang kecik2 je"

So, mamat jual durian tu pown pilih la beberapa bijik durian, lalu ditokeknyer durian tersebut dan menyuruh my bee rase durian2 tu..

My bee:
" Emm.. sedap.."

So, mamat jual durian tu pown menokek lagi beberapa bijik durian.. My bee da riso, apehal la mamat tu tokek banyak sgt durian.. Da la tak timbang dulu.. So, my bee pown suh la mamat tu stop and timbang la 3 bijik durian yang telah ditokek tu.. (nasib baik hanya 3 bijik shj)

Mamat jual durian:
"Bang, 4 kilo ni.."

My bee:
(Dengan muke yang agak cuak) Emm.. nak amek 2 bijik jela..

Mamat jual durian:
'Ooowwhh tak buleh bang, duriannya da ditokek"

My bee:
(Memandang ke arah aku sambil membuat mimik muke confius)
" Ya, camne...???"

Aku:
(Rase cam nak lari je dari tempat tu.. 4 kilo tu!!!! Bersamaan RM50 hinggit!!! Tak ke giler 3 bijik durian = RM50) So, aku senyum jela...

Lastly my bee bayar je sbb keadaan suda memakse.. huhuu.. Kambeng betul mamat jual durian tu.. Pandai betol dia kenekan orang.. Kesudahannyer, time kitorang ondaway balik, dua-dua senyap je.. Memikirkan durian yang berharga RM50 hinggit yang cume 3 bijik je.. Kitorang nak makan durian tu pown serba salah.. Abes duit makan seminggu. Sampai je UTM, my bee kate "takpela.. kire sedekah jela kat mamat jual durian tu".. Huhu.. So, before makan durian yang ciput tu, sempat la aku nangkap gambo dulu..


Inilah dia durian yang nak makan pown serba salah dibuatnyer..

p/s: Ni kisah benar tau!!! Sampai mati pown aku takkan lupe kisah durian ni... huhu...

10 comments:

- said...

kalo aku, pedulik ape aku lari je.

Hanis MY said...

huhu..tak bek dia wat camtu..tapi nampak sedap la nyum2..

apaiyapalot! said...

tula.cari duyan x ajak aku. patot ah mkn senyap2. duyan mahal. ahahahahahhahahah

Dda Ly said...

ohh sodap ehh duriann....akak pon tgh tgu kebun hubby berbuah...da berbuanga2 tuh...:D

Pya said...

Sopie: kalau la aku buleh lari time tu kan best... wawaa...

Pya said...

Hanis MY: Tula, tak bek dia buat kitorang camtukan?? Da le da takde duit ni.. Huhuu...

Pya said...

apaiyapalot: kalo aku ajak ko pai, confirm aku tak dpt makan durian, ko da abiskan.. haahaaa...

Pya said...

Ddy Ly: kak, nnt pokok duyan kat kebun tu da de buah, nak sket buah ley?? =P

diyadeary said...

sofiah,

ni pengajaran. hehe.

selalu kalau nak beli durian kira biji. bukan kira kilo. klu kire kilo yg isi saje xpe. klu skali dgn kulit, mmg ler saket. haha. kulit durian tu kan ke tebal..

org tu nk mencekik korg sebenarnya..

klu musim, leh la dapat 15 bijik utk rm20..

Pya said...

To Diya:

Thanks Diya for the advice.. Lepas ni den takkan tertipu lagik.. hehee..